torsdag, maj 05, 2011

Snälla köttätare, ställ högre krav på kycklingindustrin! Ni KAN göra skillnad!

"Men titta, sa jag andäktigt. Framför oss på Ica Aptiten i dag låg ett helt berg av kycklingar. Riktiga kyckligar, sådana som jag kan och vill äta. Franska kycklingar that is, Label Rouge mer specifikt. På Ica fanns nu både vanliga kycklingar med svarta fötter och pärlhönor med denna märkning som säkerställer att fåglarna fötts upp på traditionellt franskt vis, gamla långsamväxande raser som går ute, föds upp i flock och slaktas vid minst 81 dagar. 
Sådana kycklingar finns alltså inte att köpa vanligen i Sverige. I Sverige sker all professionell kycklinguppfödning med industriraserna Ross/Cobb, så också på de ekologiska fågeluppfödare som finns. Detta gör att den ekologiska uppfödningen må vara mer giftfri, men särskilt snäll mot fåglarna är den inte. Industrisorterna är inte avlade för ett fritt uteliv och de är definitivt inte avlade för att leva så länge som ekokycklingar gör, med skelettproblem och stor sjuklighet som resultat.
Industriuppfödningen av kycklingar å sin sida är vidrig. Det finns inga andra ord. Vidrig. Kycklingarna trängs oftast tjugo stycken per kvadratmeter, luften är så dammig och full med ammoniak att arbetsmiljöverket råder besökande människor att bära skyddsmask. Skarpt ljus är på upp till 20 timmar per dygn, för att kycklingarna ska växa så snabbt som möjligt. Benskador och spontandöd är vanligt. Detta är alltså den svenska kycklinguppfödning som inte sällan påstås vara mycket bättre än sådan i andra länder.
Jag är inte vegetarian. Jag är visserligen inte alls främmande för tanken att människor om 100 eller 200 år kommer ha slutat äta kött, av etiska och miljömässiga skäl, och att våra barnbarnsbarn kommer se tillbaka på oss köttätare med förundran och obehag, men jag tror ändå i dag utifrån mitt moraliska värderingssystem att människor får döda djur. Ibland tänker jag till och med att jag skulle vilja ta jägarlicens. Men jag tror inte att vi har rätt att utöva onödig grymhet, och industriell kycklinguppfödning är faktiskt exakt detta."
Länk som vanligt i rubriken.

1 kommentar:

Moomin sa...

Har blivit vegan... >.<

Vi får se hur länge jag kan stå ut...