fredag, juni 13, 2008

the Stockholm syndrome

man vet att man har tråkigt när man sitter i tvättstugan och väntar ut maskinen,
för att man ändå inte har något vettigare för sig.

vällingby är kallt och grått, lockar inte direkt till promenad,
ändå är väl det planen.

långtråkigt är ordet.

snart är ledigheten slut och det är dags att jobba igen.
tredje sommaren i rad nu.
jag börjar bli en veteran.

midsommar ska jag fira med en chipspåse och film på datorn.
och det faktumet gör mig sur och frustrerad, löjligt nog.
jag borde kunna vara stor nog att tänka "äh, det kommer fler år".
men istället tänker jag bara på alla som ska äta god mat, tårta och ha trevligt.
sen hjälper det ju inte att jag inte tycker det är särskilt skönt att vara ensam - alls.

förr, när jag var yngre, trivdes jag med att isolera mig till och från, nu för tiden blir jag rastlös på en gång. vankar av och an, kollar ut genom fönstret. kollar datorn, men självklart finns det ingen att prata med, alla är ju ute.
och sen gnager det på.

"du måste lära dig uppskatta att vara ensam" säger alla.

men hur?

människan är trots allt ett flockdjur, även om dagens samhälle verkar göra allt för att motarbeta det faktumet.

och isoleringen gör oss lyckligare?

4 kommentarer:

Feline Flodin sa...

Jag tycker nog snarare tvärtom, att det i dagens samhälle, åtminstone vad gäller de sociala konventionerna, hela tiden vill ha ut oss i umgänge. Det är väl mest de som isolerar sig som blir misstänkliggjorda. Tänk på att man ska vara så jävla kontinental. ;D Men det är ju du! Hihi. Själv hatar jag umgängeskonventioner, jag har inte firat midsommar sedan barnsben, tror jag. Det regnar ju ändå alltid. ;D

nenalique sa...

jag tänkte mest på hur vi lever nu jämför med förr. då var det ju mer små byar, stora familjer, ha föräldrarna i huset när dom blev gamla osv. nu är det mer lägenhetsboende, och mil och åter mil ifrån sina familjemedlemmar osv

hellre kontinental än inkontinent!:P

Åsa sa...

Kan du inte komma till oss på midsommar då? Vi ska vara i stugan...

Moomin sa...

Tja, jag ska tillbringa midsommar på samma sätt och är faktiskt glad för det. Some Feline sa, det förväntas av oss att umgås med folk och "ha trevligt" hela tiden, även om för vissa av oss går det inte att kombinera de två sakerna. Strangely enough, jag tycker inte om mig själv men tycker om min egen sällskap.