måndag, november 19, 2007

Angående ett gammalt samtal.

Dysmorfofobi (BDD) (en. akronym för Body Dysmorphic Disorder), kroppslig dysmorfofobisk störning, "inbillad fulhet" Där man har en bild av sig själv som inte stämmer. Oftast ter sig detta i extrem utseendefixering och ibland till följd av det social fobi. Syndromet är lika vanligt bland män och kvinnor, och brukar uppkomma i de senare tonåren eller i åldern 20-25.

Vanligtvis föranleder syndromet att ritualer formas, till exempel utför olika skönhetsbehandlingar, tränar onormalt mycket, brukar anabola steroider, gör plastikoperationer etc. Situationen för dem som innehar denna föreställning om sig själva är i de allra flesta fall ohållbar i längden. Den drabbade gör sig själv mer och mer isolerad, för denne är fullt upptagen med sitt utseende. Det börjar med att man förskjuter arbetskompisar och andra sekundära människor, men efter ett tag så börjar man även värja sig för de som tillhör den innersta kretsen (familj och nära vänner).



Ja vad säger du F?

5 kommentarer:

Feline Flodin sa...

Vem är F? ;D

Fi fan säger jag bara. Tur att man kan gå ut numera! Men när jag gick i skolan fanns det dagar jag inte kom iväg enbart för att jag provade tröjor in absurdum eller pillad ei mitt ansikte eller inte fick till håret. ;P

nenalique sa...

du såklart tokmaja :P

ang. samtalet om...den latinska termen som inte var vad vi trodde, amorfobi eller något?

Ja du, jag säger detsamma.
Två timmars fixande innan skolan, usch. Jag är rätt glad att jag är äldre :P

Feline Flodin sa...

Grattar på födelsedagen här också. ;) Grattiiisss!

Idag kan jag dock skriva under på dysmorfobin. ;P

nenalique sa...

tack tack och tack för smset! Min mobil är fattig, precis som sin ägarinna :P

jag skriver under på det med :P
Hopplösa jävla hår!

Moomin sa...

Jag tror att jag har haft det nån gång, kille eller inte.

Och grattis på födelsedagen!! :O