lördag, januari 10, 2009

upprördhet mäts i antal utropstecken!

Dö förbannade vinter, dö!
Jag är så trött på att frysa.
Jag är utled på att ligga vaken nätterna igenom.
Jag är less på att vara trött.
Jag försmäktar snart av all is, snö, slask, underkylt regn och alla andra vinterns små fröjder.

Jag ifrågasätter djupt de människor som glädjer sig åt det här iskalla helvetet.
Det måste vara något fel på dem. Någon annan förklaring kan jag inte finna.
Masochister som njuter av att tappa känseln i tårna, känna hur fingrarna domnar.
Hur det iskalla regnet sticker som nålar i kinderna, och av att ligga inomhus under hundrafnötti filtar och ändå skaka av köld.

Nu får det vara nog!
Jag vill ha sol!
Blå himmel!
Ljumma brisar!
Varma sommarregn som får asfalten att dofta!
Skrikande jävla måsar!
Glasskladdiga ungar!
Lata dagar i kvarnparken, vid vattnet!
Kalla bad i mulet väder!
Solbränd nacke!
Bastuhetta inomhus!

Ge mig, ge mig, ge mig!

Och alla pratar om våren som om de helt glömt den långa
"det går inte att ha på sig någonting för allt är för varmt eller för kallt!"-perioden.
Hur hoppet väcks när graderna stiger för att sedan brutalt krossas av blixtkyla och hagelskurar!

men sen, när man genomlidit hela helvetet, så blir det faktiskt varmare.
Och tussilago, vitsippa, blåsippa, krokus, påskliljor, scilla.
Svalorna återvänder.
Och sen blir det sommar!

- I tre månader, och sen börjar det halka utför igen.

Varför, varför, varför bor jag i Sverige?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, menar du att våra svenska somrar är så varma och sköna eller har du idealiserat den bilden litegrann såhär i vintern? :P

Moomin sa...

Well... I Sverige finns den vita vintern och den gröna vintern. Och lite regn mittemellan ;)

Men snö är ju bäst!