onsdag, juni 03, 2009

Dyskalkyli



"De matematiska svårigheterna tros vara orsakade av störningar i den mer grundläggande förmågan att skapa sig abstrakta matematiska begrepp. Detta kan även ta sig uttryck i att kasta om siffror eller ha problem med att snabbt plocka fram sifferfakta ur minnet. En person med dyskalkyli kan även ha svårt att läsa av en
analog klocka, hålla koll på sin egen ekonomi och skilja på höger och vänster."


"Kriterier" som stämmer klockrent in på mig

* Gör omkastningar, t.ex. 385 blir 358
* Ställer upp talen fel
* Har svårt att minnas multiplikationstabellen.
* Summerar från vänster till höger
* Har svårt med tidsbegrepp (och avstånd)
* Har problem med att växla från ett räknesätt till ett annat
* Har svårt att rita geometriska figurer
* Är ojämn, vissa dagar går det bra att räkna, andra dagar går det inte alls.
* svagt sekvensminne

Saxat från ett forum:

De fetade är de som jag har MEST problem med, men samtliga på listan är ett gissel.

Jag fick gå i "hjälpmatte" hela mellanstadiet, klarade mig knappt igenom matte A på högstadiet och så blev det hjälpmatte igen på gymnasiet.
Lyckades tillslut få ett G i matte A på komvux.

Det är värst med abstrakta formler, jag klarar inte ens av att greppa dem.
När jag var yngre blev jag agressiv eller förtvivlad när jag tvingades räkna.
Minns hur jag och min stackars mor satt halva nätterna och tragglade, medans jag grät och grät, trots att jag fick en kaka från Göteborgs kexfabrik för varje korrektuträknat tal.
Snacka om att hon var desperat. Och så tejpade hon upp multiplikationstabellen över min säng, och jag hatade den!
Fy vad jag hatade den.

2 kommentarer:

lalou sa...

Men usch sådan ångest
Min far sa till min bror att om han inte klarade av sina prov så fick han inte gå i nästa klass. Detta var i mellanstadiet...
Jepp jag har superpedagogiska föräldrar.
Själv har jag aldrig gillat matte just för att de ääääär sååååå trååååååkit..
förstå hur mycket annat roligt man kan göra istället.
Däremot är ekvationer underhållande just för att det blir så fint när man ställer upp siffrorna sådär i långa rader.
Det gillar jag... när det blir fiint..

Moomin sa...

Youch! Never realized that math can be so frustrating. I actually always enjoyed it, it was simple and always accurate. But I have seen my friend's struggle a lot.