lördag, oktober 06, 2007

Skoluppgift.

"Skriv en text om ett halvt A4 om ett barndoms klädesplagg"


Sähär vart det:


"Jag minns min gula t-shirt. Jag minns inte längre vart den kom ifrån, men minnet av själva tröjan ligger djupt förankrat i mitt minne.

Den var sådär 70-tals gul och smal. Mitt på bröstet fanns ett stort tryck, en silvrig gräshoppa överöst med spektra-glitter. Jag älskade att dra med händerna över trycket.
Känna den glatta, släta, plastiga ytan mot fingertopparna.

Min kära mor å andra sidan hatade tröjan. Och hon hatade den intensivt!
Det var ett tyst krig som pågick varenda gång den lades i tvätt.
Vi vakade på varandra. Vi smög in och ut ur tvättstugan.
Mamma gömde tröjan, jag letade upp den. Och så höll vi på.

Hon kunde för sitt liv inte förstå min stora kärlek. Jag vet inte hur många förmaningstal hon höll om tröjans totala avsaknad av skönhet. Den var helt enkelt gräslig! Punkt.

Men min kärlek var stark, och jag fortsatte leta upp tröjan. Fortsatte vinkla trycket mot ljuset, och log stort när spektra-glittret skimrade i regnbågens alla färger.

Så fortsatte det tills den ödesdigra dag då tröjan var försvunnen. Jag letade och jag letade.
Jag frågade och jag frågade. Men den stod ingenstans att finna.

Det tog månader, om inte år, tills jag äntligen fann den. Men då var det alldeles för sent.

Min kära moder hade använt den som skurtrasa. Den låg där, i nätkorgen, med de andra trasorna. Smutsig, förbrukad. Bara en spillra av vad den en gång varit.

Och kriget var över. Hon vann den striden, men sedan den dagen har jag köpt varenda tröja med plastigt, glittrigt tryck jag kommit över.

Och jag kommer aldrig någonsin glömma min underbart gräsliga gräshoppströja.
Min första, stora klädesplaggs-kärlek, mitt första mode statement.

Det var gult, det var glittrigt, det var underbart!"

Inga kommentarer: