lördag, oktober 06, 2007

suomalainen tyttö

Jag kommer ihåg den dagen jag slutade prata finska.

Det är inte tacksamt att vara finsk direkt.
Det var alltid samma sak:

Vad betyder ei saa peittää?
- läs raden över så ser du det på svenska?

Vad betyder Perkele?
-potatis
Det gör det inte alls!
- varför frågar du då om du vet?

Vad betyder Voi Vittu?
- Skit i det du perkelen ruotsin possu!

Och jag blev mobbad för allt.
Man fick inte säga tyttö, man fick inte säga mutta, och jag bröt!
Jag sa musigt istället för mysigt.
Ibland sa jag p istället för b osv osv.

En dag fick jag nog.

Jag minns helt tydligt, jag kom hem ifrån min kompis Åsa,
och så sa jag åt min mamma att från och med nu får ni bara prata svenska med mig.
Jag vill inte prata finska längre!

Jag var 3-4 år.
Och jag förlorade mitt språk.

Jävla svenskar!

3 kommentarer:

Moomin sa...

Det var synd, faktiskt. Jag tycker om finska och definivt älskar finsk brytning (det påminner lite grann om barn-polsk brytning, kan man säga, det låter så söt :D ).

Alltid bra att kunna flera språk. Kan bara tänka hur du känner dig. Om någon skulle förneka mig mitt språk skulle jag blir ganska upprörd.

Feline Flodin sa...

Du kan väll brata vinsska liite, jo? Porrmassiiin. Gå till joppet. Joppa på markariiinfapriiiken! :D Hohoh. Vad betyder tyttö?

nenalique sa...

Mumin - Du är så go du! God som guld.

Fälinn:

Ja´tå, jak kan brata liite vinska än.
Men jak låter som treåringen bratar. :P

Tyttö = flicka.