fredag, september 23, 2011

Tankelek.

Vi föreställer oss en kvinna som heter Anna.
Anna är på jobbet, då en av hennes manliga kollegor plötsligt kommer och trycker upp henne mot en vägg.
Sedan drar han upp hennes tröja och börjar ta på hennes bröst.
När han är klar släpper han henne och går helt sonika iväg.

Chockad, ledsen, upprörd och kränkt går Anna till sin chef och berättar vad som har hänt.

Chefen tittar på Anna, ler, och så säger hon:
"Vet du, jag tror att han är lite förtjust i dig, det är därför han gör så.
Män har lite svårt för att visa känslor.
Du får ta det som en komplimang."

-Varför säger pedagoger så till flickor?
Övergrepp är aldrig okej! Aldrig!

4 kommentarer:

Nex sa...

men de leker ju bara!

Nanna sa...

Jag tror att det där är menat att trösta. "Känn dig inte mobbad, han är ju kär i dig, ser du inte det?" Och så har plötsligt ledsamheten förvandlats i pirrande fnittrande kärhet. (?!?)

Jag tror helt seriöst att det är så det är menat. För någonstans i det vridna resonemanget har de ofta (inte alltid) rätt; i pojken är kanske kär.

Men det är också det enda de i så fall har rätt i, för varför lär man i så fall flickor att de måste acceptera läget och ge av sig själva bara för att någon vill ha henne, utan att någon frågar henne om hon möjligtvis kanske också är lite kär och tycker om det pojken/pojkarna gör eller inte.

nenalique sa...

Nanna: Huruvida någon är kär eller inte är helt egalt. Man har aldrig rätt att utsätta någon för sexuella övergrepp. Man borde lära unga flickor självförsvar så att de kan försvara sig, och killarna borde dels kallas in på samtal, och om det fortsätter borde de polisanmälas. Så att de, och alla andra killar i klassen, lär sig att det ALDRIG är okej att utnyttja någon sexuellt. Aldrig! Det finns ingen ursäkt.

Nanna sa...

Bahh, hallådär. Trodde du på fullaste allvar att jag försvarade dem? Det jag skrev betyder ju kort sagt att det de gör är fel och ingenting annat än fel, och går inte att rättfärdigas.

Jag försökte bara svara på din fråga i inlägget: "-Varför säger pedagoger så till flickor?", d.v.s. hur jag tror att det kommer sig. Jag försvarar dem inte genom att föra fram hur jag tror att de tänker.