tisdag, januari 25, 2011

Hon gör det igen och igen:



"Jag blir så trött på den här debatten som ”rasar” på nätet om att amma offentligt. Det finns till och med Facebook-grupper för de som tycker att offentlig amning är äckligt. Senast ut rapporterar Aftonbladet om att folk blivit galna när modellen Miranda Kerr på sin blogg visar en bild av när hon ammar sin son.


Det här är en av de vidrigaste formerna av kvinnoförtryck – just därför att den är så allmänt accepterad. För vad ska en ammande kvinna göra? Ska hon stanna inomhus i ett år för att inte stöta sig med folk på stan? Jamen man kan ju vara diskret som kvinna, gå undan. Man behöver ju inte sitta och amma bland vanligt folk precis. Ja det låter ju vettigt – om det här var Sydafrika på sjuttiotalet och vi praktiserade apartheid.


Hur många halvnakna tuttar ser vi inte varje dag? På bussarnas reklamtavlor, i modemagasin, musikvideos och tv-program. Och inte minst på aftonbladet.ses förstasida i form av rubriker som ”Kim Kardashians osannolika klyfta uppäver tyngdlagen”. Men då är det skillnad. Då är det ingen som höjer på ögonbrynen. Då sitter tuttarna nämligen på kvinnors kroppar till mäns lystnad. Men när bröst exponeras till sitt egentliga syfte -att föda och göda barn – då är det äckligt och hemskt och skämmigt.


Gå och dö alla amningsmotståndare.
Inte ens Hitler var så dum så han höll med er."



Läs i orginal, som vanligt, på underbaraclara.nu

2 kommentarer:

Moomin sa...

Hmm, konstigt. Jag tror inte att jag har någon i min krets som tycker att det är äckligt. Ok, vissa vill bara se bröst men det är ingen som protesterar :)

fine sa...

jag tycker inte alls att det skulle vara ett förtryck att om man sitter på ett café (som alla sthlms mammor spenderar hela sina dagar) skyla sig när man ammar. Jag ser på det såhär: vill jag att alla ska se mina bröst när jag ammar? Nej för i helvete! Tänk om det sitter nån äckelgubbe som går i gång på att se mina bröst ute i det fria?

Jag har ingen aning om hur jag kommer känna när jag väl har en tott hängande från en tutt, men nu känner jag såhär. Barnlös och framför allt en av dem som tycker att sthlmsmammorna är för djävla respektlösa med hur de rör sig i samhället tycker jag. Underdog känslor så det räcker och blir över.