onsdag, februari 23, 2011

Dag 1: Julpynt

Julpynt ja.
Jag har alltid varit något av en rebell.
Revolterat mot alla normer och förutfattade meningar.
Alla "såhär ska det vara".

Därför är det nästan lite pinsamt att erkänna att jag, när det kommer till julpynt, är konservativ som en gammal Elisabethansk protestantisk man med fobi för allt som kan förändras.
Julpynt ska vara traditionellt. Så traditionellt som möjligt.
Absolut inga lysande plastrenar eller uppblåsbara snögubbar.
Hederliga kulor i trevliga traditionella kulörer.
Diskret ljusslinga. Ädelgran. Granmatta av säckväv.
Ja ni fattar grejen.



Och den lilla resten av tonårsrebell i mig jublar såklart över att jag har en dotter som inte alls delar mina pynt-värderingar.
Därför har vi varje jul ett knallrosa monster till gran.
Med pynt i rosa/lila/silver. Rosa ljusslinga. Rosa adventsljusstake. Fjädergran.


Hon vänder med andra ord uppochner på allt jag tror på.
Och jag har faktiskt lärt mig att tycka om det.
Nu kör vi på traditionellt och kitch - i en lagom blandning.

Jag gillart!
Längtar redan tills nästa jul, då jäklar ska jag gå loss på glitterkulor, bambis och påfåglar i granen. Det blir fint.

Inga kommentarer: