torsdag, februari 24, 2011

Ibland förlorar man nästan hoppet om mänskligheten...

Nu senast tack vare den utomordentligt fåniga facebookgruppen "Upprop FÖR könsspecifika barnkläder"
I beskrivningen kan vi finna följande motivering:

"Den 26/2 kommer feministerna att bojkotta klädaffärerna som säljer könsspecifika barnkläder, och detta måste vi ju såklart trotsa..
Så.. Lördagen den 26/2 så handlar vi kläder som galningar till våra barn.. Och så klart könsspecifika ;)

Ni hänger väl på??"

Mitt svar blev:

"Det här måste ändå vara något av det fånigaste och mest tragiska i Facebooks historia. Kanske passa på att skapa gruppen "Vi som är för ett omjämställt samhälle". Passa på att upplys era chefer om eran ståndpunkt så kan han sänka er lön ett snäpp också. Ja ni kvinnor alltså. Ni har ju bröst och kjol, inte fan ska ni ha lika hög lön som karlarna! Ni kan ju ta och pynta er lite och sprida kvinnlig fägring på arbetsplatsen istället."

Jag tycker att ni som har Facebook ska gå in i nämnda grupp och trycka på knappen märkt "Kommer INTE att delta".


För dig som undrar vart Dag 2s text tagit vägen så kan jag bara säga att du får ge dig till tåls lite, jag är inne på min hemtentas sista skrivtimmar efter att i stort sett ha skrivit ett dygn i sträck. Men den kommer!

1 kommentar:

Moomin sa...

Men det säger ju ingenting om ojämställdheten? De verkar vara emot unisex-behandlingen av båda könen, vilket är någonting som också jag kan ställa mig bakom. Könen ska vara jämställda i varje aspekt (förutom biologisk, om inte personen väljer en behandling, förstås) men de behöver inte tvingas att vara identiska.