lördag, augusti 25, 2007

Varför vissa borde stängas in i en bastu.

Det är verkligen inte ofta jag blir upprörd.
Jag antar att jag är alldeles för lugn för det.

Men idag är jag fasiken inte nådig!

Jag läste nämligen det här

En ettårig flicka blev sittande i nästan en timma, instängd i en bil.
Det var 28 grader ute, bilen stod parkerad ,mitt i solen, på taket till ett parkeringshus.
Värmen i bilen uppskattades till mellan 50-60 grader.

Föräldrarna skulle bara springa några "snabba ärenden", snabbt är alltså i det här fallet runt en timma.
De trodde även att barnet skulle ha det bekvämt i bilen.
Ja, bekvämt!

Min tanke är: Även om det nu skulle varit molnigt och svalt ute - hur i hel***e är man funtad om man lämnar sitt spädbarn ensamt och oövervakat i en bil under en hel timmas tid!!?

Jag skulle inte våga lämna min treåring ensam i ens en minut!

Nu satt det här barnet i och för sig inlåst i en bil, men om nu
polisen fick ut barnet på 10 minuter, innebär inte det att en psykopat kunde gjort detsamma?

Någon som läst om Madeleine?
Barnarov sker, tyvärr.

Detta förstod tydligen inte ettåringens föräldrar alls.
Hur ska man få människor att förstå då?

Här är mitt tips:

Ta föräldrarna, stoppa in dem i en bastu och eftersom att småbarn är
mycket känsligare mot värme än vuxna så drar vi upp värmen till säg..90-120 grader?
Och dessutom utökar vi tiden. Barnet hade suttit i bilen i ca 40 minuter då polisen kom till platsen, sen tog det ytterligare 10 minuter innan polisen lyckades få ut barnet.
Så vi säger att föräldrarna får sitta i bastun i ca 2 timmar.

Sen ska det även med i beräkningen att småbarn snabbare drabbas av vätskebrist,
alltså borde föräldrarna inte få dricka något under hela den dag straffet ska utdelas. Även föda som innehåller mycket vätska borde förbjudas.

Sen, när de kommer ut ur bastun ska de genast utfrågas om huruvida de tyckte att det var "bekvämt" där inne eller inte.


Nu kanske ni tycker att jag låter extremt hård, det är ju faktiskt redan synd om föräldrarna!
De mår säkert jättedåligt över det som hänt, osv osv.

Men skulle ni tänka likadant om polisen inte hunnit rädda barnet?
Då pratar vi mord.

Är föräldrarnas skuld mindre bara för att barnet blev räddat?
Har de inte begått ett lika stort brott oavsett?

Jag läste för länge sedan en artikel om en amerikansk kvinna som tydligen hade en hel del katter.
En dag tröttnade hon på dessa och beslöt sig för att tejpa in dem i en kartong, och dumpa dem i skogen, där de långsamt skulle dö.

Dock upptäcktes, samt räddades katterna och kvinnan ställdes inför rätta.

Och domen? Jo, hon dömdes att spendera ett dygn, i samma skog, utan att få några som helst förnödenheter med sig!

Underbart!

Nu skulle jag gärna vilja avsluta med något fint om att denna straffmetod naturligtvis inte lämpar sig på alla sorters brott, att det får straffmyndigheten att sjunka till samma låga nivå som brottslingarna osv. Men ärligt talat orkar jag inte.

Jag är upprörd! Låt dem svettas!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med att föräldrarna är idioter. Tyvärr så hjälper det nog inte med att dom får strängare straff än böter eller ev. får varning av socialen att så här gör man inte!
Det som är gjort är gjort även om det är så dumt :(
Och jag tror (hoppas jag iaf!) att dom inte ville barnet något illa. Dom är bara dumma i huvet.

Det som BORDE göras är att det borde sägas oftare, på BVC, dagis o.dyl att det är LIVSFARLIGT att lämna barn ensamma. Vare sig det är varmt, kallt eller vart det än är, även om det bara är för 5 minuter. Det finns farligt folk där ute som mer än gärna skulle vilja skada barn.

Blir så jäkla arg när jag tänker på alla idioter och elakningar. Men jag blir mest rädd.

Moomin sa...

*tassavtryck* :)

nenalique sa...

Ja jag vet, men när jag blr förbannad så är det bastun som kommer upp :P Jag skyller på mitt finska påbrå ;)


Hejsan Mumin :D