onsdag, december 15, 2010

Förklaringar och sådant.

Jag har så svårt att förstå dig som kryssar i "Skärp dig!" så fort jag tar upp ren fakta om hur köttindustrin ser ut.
I början tog jag jätteilla vid mig och började fundera över om du helt enkelt hatar djur, och vill se dem plågas.
Sen pratade jag med M, och han sa att det vanligaste skälet till att folk blir så provocerade är att de egentligen inte kan stödja sitt köttätande. Och därför vill de köra "bingo bingo"- på alla missförhållanden.

Jag tror dock inte på det förhållningssättet.
Jag försöker inte omvända folk, det är inte alls det.
Jag skiter fullständigt i vad ni äter och inte.
Däremot anser jag att ni bör vara medvetna om hur verkligheten ser ut, i och med att det är ni köttkonsumenter som betalar för industrin.
Och därför är det också ni, och bara ni, som kan åstadkomma en förändring.
Vi som inte generererar industrin pengar är helt ointressanta.

Men ni som står för deras profit - ni kan kräva en bättre djurhållning.
Färre och humanare transporter, humanare slakt.

Ni kan skapa förändring.
Därför måste ni veta vart ert kött kommer ifrån, för att kunna ta ställning till om det är något ni kan stå för eller inte.

Känner ni att i kan, ja då är det bra så. Var människa följer sitt samvete, och brinner för olika saker.

Känner du att du inte kan det, gör något!
Välj ekologiskt, ta reda på var du kan påverka.
Skriv på protestlistor, gör din röst hörd.
För en bättre djurhållning.
För gladare djur.

Och vill du inte se gladare djur, och skiter fullständigt i alla argument kan du ju klicka i "Skärp dig!" igen.
Det säger mer om dig än mig.

4 kommentarer:

fine sa...

Jag köper alltid ekologiskt kött från gräsbetande djur, och bara svenskt kött, gärna på Bondens egen marknad som de håller här på Söder varje lördag vår/höst.

Hörde på nyheterna idag att Stockholmare speciellt vasastanbor är bäst i Sverige på att köpa ekologiskt. 14/100kr går till ekologiskt. Dum statistik då flest bor i Stockholm, men det är roligt att det ökar.

Jag kan inte försvara mitt köttätande mer än att jag tycker det är så förbannat gott, och min bästa proteinkälla då jag inte tål stärkelse.

nenalique sa...

Grymt! Sådant gör en glad. :)
Man behöver inte försvara sitt köttätande, precis som att man inte ska behöva förklara varför man är vegetarian. Men att klaga på folk som försöker göra något gott tycker jag är hemskt onödigt. Det blir lite som att håna någon som ger pengar till välgörande ändamål.

helen sa...

Jag kanske är ond, men vad ska man annars ha köttdjuren till? Om man lägger ner köttidustrin så blir det väl bara mjölkkor kvar, eller är det ondskefullt med mjölkprodukter också? En grislös värld. OBS jag är inte dryg, undrar faktiskt.

Claude sa...

Det kan ju vara så att det är en vegan som inte bryr sig ett skit om köttindustrin? Varför ska man behöva bry sig om djur för att välja bort kött? Ibland äter man helt enkelt det som smakar bäst och som man mår bäst av... Ibland spelar inte djur någon roll, och ibland finns det större mening och möjlighet att hjälpa utsatta MÄNNISKOR som många gånger har det precis lika illa som vissa djur har det i Sverige. :-) En filantropisk tanke. Eller så värnar man om precis allt som finns på denna jord?!? Jag källsorterar.