söndag, december 19, 2010

Och ytterligare förklaringar.

Oh my. Jag tänkte att vi kunde gå vidare från vegetarianismen, mot nya spännande mål.
Men det strömmar fortfarande in missuppfattningar, så det får bli en förklaringsrunda till.

Som jag skrev längre ner försöker jag inte att omvända folk.
Jag tror inte på en värld där alla är vegetarianer. Många har inte råd att välja vad de ska äta, de äter helt enkelt för att överleva (till skillnad från oss). Och att västvärldens folk skulle bli vegetarianer är ungefär lika troligt som att samtliga skulle sluta äta socker. Ain't gonna happen.

Man är inte ond för att man äter kött, och man kan sluta äta kött för andra skäl än djuren.
Min särbo/sambo är tex vegan mest för miljöns skull.
För mig är det en blandning av det, samt att jag tycker att det helt enkelt känns rätt sunkigt att äta kött. Och det är inget någon behöver känna sig provocerad av, lika lite som jag blir provocerad av att vissa tycker att spenat smakar skit.

Så vad vill jag?
Jag vill ha en humanare djurhållning!
Det är allt.
Jag vill att de ska få leva så naturligt som det går.
Jag vill att de ska få vistas utomhus, och inte leva hela sina liv i trånga baracker.
Eller som värphöns som trycks in i burar och sitter där tills de dör.

En humanare djurhållning.
Behandla djur som djur, inte varor eller profit.

Jag tycker inte att det är en så upprörande tanke.
Man måste inte vara vegetarian för att värna om djur.
Och som jag skrev i förklaring ett, samt till fine, alla brinner för olika saker.
Det här är en av de saker jag brinner för, eller känner starkt för om man hellre vill.

Så!
Nog nu, nu blir det betapet och julmatskoma.
Och nästa inlägg kommer inte att handla om det här, let's give it a rest.

2 kommentarer:

helen sa...

Det var ju du som började! :P

helen sa...

Det var ju du som började! :P