torsdag, november 25, 2010

nenas språkskola:

Hej gott folk!
Nu ska vi reda ut lite missförstånd.

Det heter våldtäkt - inte våldtäckt.
Man blir inte täckt av våld, man blir våldtagen.

Det heter fåtölj, inte fotölj.
Jag menar..om du tänker efter lite, hur relevanta är fötterna när du sitter i en fåtölj?

Man begår självmord, men man tar livet av sig.
Man tar dock inte självmord. Lika lite som man begår livet av sig.

Det är ett hårt bröd, men det heter knäckebröd.
Hårdbröd är bara ett tramsuttryck.

Ostkrokar får man säga, om man vill låta infantil.
Ostbågar heter det.

Nu har vi rett ut det.
Öva på era ord till nästa vecka.
Då lär vi oss något annat språknyttigt.

11 kommentarer:

helen sa...

vad är det som säger att det heter ostbågar, förutom att du tycker det? är verkligen dialektala skillnader språkfel?

nenalique sa...

Ostbågar ger 46 000 resultat, ostkrokar 14 000. Det är helt enkelt något ni i Gävle har hittat på. Och bara för att ni hittar på något som får 14 000 träffar gör det det inte mer rätt än vårt "bamba" eller "bös".

helen sa...

och varför ska man hålla på och dela upp språket i rätt och fel? låter oerhört tråkigt, måste jag säga.

är det bättre om folk aldrig "hittar på" nya ord och språket stagnerar istället?

nenalique sa...

Det beror helt på om det är en positiv eller negativ utveckling. För referens se Idiocracy. :P

nenalique sa...

Förresten vore det kul om man började applicera den tanken på matematik också. "Nä, jag tycker vi skiter i om du har räknat rätt eller fel. Det blir så tråkigt då". Maha!

helen sa...

Nåväl.

Mattias Östergren sa...

Ostkrokar vinner faktiskt i geografisk utbredning! Titta här (rött är ostkrokar, gult är ostbågar).

Artikeln i ämnet.

nenalique sa...

Haha okej då, jag kapitulerar. Men det är fortfarande ett sjukt fult smeknamn! Jag tar avstånd!

Viktor sa...

jag tycker visserligen att "ostkrokar" är ett ofog, men jag måste ändå protestera mot jämförelsen med matematik.

Antingen ser man matematik som objektiv sanning, något som man kan bevisa. I det fallet går det inte att jämföra med språk eftersom man inte kan bevisa att någonting är rätt på samma sätt inom språket. Det förändras hela tiden och det som var rätt för 50 år sedan är inte rätt idag.

Eller så ser man matematik som ett språk människan har utvecklat för att beskriva världen omkring sig. I så fall är en jämförelse med skriftspråket fullt möjlig, men då kan man inte längre prata om att räkna rätt eller fel, eftersom matematiken och dess symboler inte har något egenvärde. I det här synsättet är det tvärtom viktigt att man struntar i huruvida man räknat rätt eller inte, det viktiga är att matematiken stämmer överens med verkligheten. Gör den inte det måste man ändra matematiken, inte verkligheten. Det är faktiskt ett av de stora problemen inom vetenskapen idag, det saknas matematik för att förklara en väldig mängd saker, bland annat gravitation, utan att motsäga matematiken bakom andra fenomen. På samma sätt som språket måste ändra sig för att spegla verkligen bör även matematiken med detta synsätt förändras. Eller i alla fall förbättras och byggas på.

Nu blev det här jättelångt, men jag kände mig tvungen att leka besserwisser litegrann. Jag är dessutom ganska säker på att det finns en massa glapp i mitt resonemang; jag är ju inte professor direkt. Peka gärna ut de ni ser, så att jag får smaka på min egen medicin =)

nenalique sa...

Du är så JÄKLA sympatisk Viktor! Well spoken, jag kapitulerar igen. Åh vad det är härligt med intellektuellt utbyte. Mer sånt på bloggen tack! Säg emot mig!

Fine sa...

Visa mig en påse på vilken det står ostkrokar. Jag har inte sett någon, så i min världsföreställning heter det ostbågar och samtidigt tycker jag att det är jätteroligt att det blir sådan debatt!
Men så är jag van att hela tiden få förklara mitt språk, som av vissa inte räknas somm ett språk. Men... Men, det är ju skånska!!